KANDUNGAN PSV

Posted by Ali

Kurikulum Pendidikan Seni Visual Sekolah Menengah disusun berdasarkan
kandungan yang dibahagikan kepada:
1. Penghasilan seni visual
2. Sejarah dan apresiasi seni visual
SENI VISUAL
Bidang ini menyediakan peluang kepada murid mengaplikasi kefahaman mereka untuk menghasilkan kerja seni berdasarkan asas seni reka dalam pelbagai teknik. Proses penghasilan ini memberatkan pernyataan idea yang berkaitan dengan pernyataan kendiri, masyarakat dan nilai kenegaraan.
Sehubungan itu latar belakang budaya dan nilai masyarakat yang terdapat dalam sesuatu karya seni diperkenalkan. Aspek sains dan teknologi diperkenalkan secara terus untuk membantu kegiatan seni.
Bidang ini meliputi asas seni reka, seni halus (lukisan, catan, arca dan cetakan), komunikasi visual (seni grafik dan multimedia), reka bentuk (reka bentuk industri dan reka bentuk persekitaran) serta seni kraf tradisional dan dimensi baru.

Bidang Penghasilan Seni Visual meliputi:
a) Asas Seni Reka
i) Unsur Seni garisan, rupa, bentuk, ruang, jalinan dan warna
ii) Prinsip rekaan harmoni, penegasan, imbangan, kontra,irama dan pergerakan, kepelbagaian dan kesatuan.
b) Seni Halus lukisan, catan, arca dan cetakan
c) Komunikasi Visual reka bentuk grafik dan multimedia
d) Reka Bentuk reka bentuk industri dan reka bentuk persekitaran (hiasan dalaman dan lanskap)
e) Kraf Tradisional dan Dimensi Baru tembikar/seramik, batik, ukiran kayu,
anyaman, tenunan dan tekat.
Bidang ini memberi peluang kepada murid membuat kajian pemahaman terhadap hasil seni visual dalam budaya tempatan, kebangsaan dan negara ASEAN serta negara tertentu yang mempunyai kesamaan dan kelainan dengan budaya kebangsaan. Murid dapat menyatakan kefahaman, membuat apresiasi dan kritikan seni.
Bidang Sejarah dan Apresiasi Seni Visual meliputi :
a) Perkembangan Seni Visual di Malaysia:
i) Seni Halus gerakan seni halus, pelukis,penghasilan dan sumbangan.
ii) Kraf Tradisional dan Pribumi tokoh, penghasilan dan sumbangan.
b) Peralatan senjata dan domestik
c) Alat Permainan gasing, wau dan alat muzik tradisional
d) Seni Bina kediaman, masjid, wakaf, gerbang,makam dan taman
e) Kenderaan darat dan laut atau sungai
f) Pakaian baju kurung, baju melayu, baju kedah, baju cekak musang dan lain-lain.
g) Perhiasan (Ornamen) hiasan kepala, hiasan leher, hiasan tangan, hiasan kaki dan hiasan pinggang

%d bloggers like this: